Akadeemia : Eesti Kirjanike Liidu kuukiri Tartus, nr. 4, aprill 2019

Sisu

PILTE ANTARKTIKA EKSPEDITSIOONILT Pavel Mihhailov Bellingshauseni meresõidust

https://dea.digar.ee/article/AKakadeemia/2019/04/0/9

Tekst

PILTE ANTARKTIKA EKSPEDITSIOONILT

Pavel Mihhailov Bellingshauseni meresõidust

Rip Bulkeley

Tõlkinud Tiiu Härm KUNSTNIK Pavel Mihhailov sündis Peterburis 1786. aastal. Ilmutanud varakult kunstiannet, astus ta 1795. aastal Peterburi Kunstide Akadeemia heategevuslikku kooli, mille lõpetas 1806. aastal kiitusega. Kunstnikuteed alustas ta portreede ja miniatuuride maalijana. 1812. aastal läks ta vabatahtlikuna sõjaväkke ja osales vapralt Napoleoni-vastases võitluses. 1815. aastal valiti ta akadeemia liikmeks ja 1819. aastal soovitas akadeemia president Aleksei Olenin Bellingshausenil ta kunstnikuna kaasa võtta (Suris 1962). Kui ekspeditsioon 1821. aastal Venemaale naasis, uudistasid Mihhailovi joonistuste mappi laeval Vostok käinud külalised, teiste seas keiser Aleksander I ja keisrinna Jelizaveta Alek-

sejevna (Kronštatskija... 1821). Seejärel valmis tal meresõidust umbes 15 suurt akvarelli. Bellingshauseni 1831. aastal ilmunud raamatu Kahekordne uurimisreis Lõunajääookeanile ja ümber maailma atlas sisaldab 45 litograafiat, mille Mihhailovi visandite ja akvarellide järgi valmistasid Ivan Fridrits, 1 Jegor Geitman 2 ja Pietro Gonzaga 3 (Bellingshausen 1831; Suris 1962). 1826. aasta augustis lahkus ta ekspeditsiooni kunstnikuna Kroonlinnast teist korda, nüüd luubil Moller, kapteniks ja ekspeditsiooni komandöriks leitnant Mihhail Stanjukovitš. Moller ja tema sõsarlaev Senjavin, mida juhtis leitnant Friedrich Benjamin von Lütke, tegid vahepeatused Kopenhaagenis, Portsmouthis, Tenerifel ja Rio de Janeiros, enne kui sõitsid ümber Hoorni neeme ja jõudsid Vaiksele ookeanile, kus nad kahe aasta kestel uurisid ja kaardistasid ookeani põhjaosa Hawaii saartest lõunas kuni Kamtšatka, Alaska (Vene Ameerika) ja Aleuudi saarestikuni põhjas. Moller naasis Kroonlinna 1829. aasta augustis (Krugosvetnoje... s.a.). Mihhailovi viimased eluaastad olid õnnetud. Ta vaesus, elatudes vaid napist riigipensionist ja edukama sõbra Aleksandr Varneki suuremeelsest abist. Ta suri tuberkuloosi 1840. aasta septembris. KÜLASKÄIK Uurimisreisil Peterburi 2011. aasta aprillis sai siinkirjutajale osaks harv au näha Riiklikus Vene Muuseumis Mihhailovi ekspeditsioonipiltide kogu. Külaskäik kestis tund ja veerand, mille jooksul nägin umbes 300 pilti. Kui ma kohe aru ei saanud, mida pildil on kujutatud, oli töötajatel käepärast kaardikataloog, teis-

tel juhtudel osutas teemale kunstniku pliiatsiallkiri. Mulle näidati ka “atestaati”, ametlikku tunnistust Mihhailovi asjatundlikkuse ja sobivuse kohta, mille oli allkirjastanud Bellingshausen 1821. aasta augustis (R 9750).4 Asjaolusid arvestades polnud mul võimalust ühtegi tööd lähemalt uurida ega üksikasjade kohta midagi pärida. Sain vaevalt aega mõned katalooginumbrid üles märkida. Seepärast põhineb järgnev jutt suuresti sellel, mis meelde jäi. Ja veel üks tähtis hoiatus: mida iganes ma mõne pildi kohta ütlen — näiteks, et Macquarie saart kujutaval originaalpildil ei ole silmapiiril luupe —, ei pruugi tõele vastata sama pildi teise versiooni puhul, kui selline peaks olemas olema ja leiduma väiksemas kogus, 47 pildist koosnevas albumis, mida hoitakse Riiklikus Ajaloomuuseumis Moskvas ja mida ma ei ole näinud. Need kaks kogu on seotud nähtavasti sedasi, et ajaloomuuseumi album sisaldab (enamikku) Mihhailovi lõpetatud töid, mille ta esitas Bellingshauseni raamatu jaoks 1820. aastatel, ning suurem, Vene muuseumi kogu sisaldab kõike ülejäänut, mis oli kunstniku käes, kui ta suri, ja mille ta sõber Varnek kokku korjas ning kunstide akadeemiasse hoiule viis (Suris 1962: 70). Lõpuks, ma ei arutle neis ülestähendustes ei Mihhailovi meetodite, töövahendite ega tema teoste esteetiliste külgede üle. KOGU Mihhailovi teoste kollektsioon Vene muuseumis oli palju aastaid kadunud, kuni kunstiajaloolane Boriss Suris selle 1950. aastatel üles leidis. Temaatika järgi jagunevad pildid kolmeks: ranniku vaated kas inimestega või ilma (sealhulgas jääle); looduslugu, 5 mis kunstni-

ku ja tema toetajate jaoks ei tähendanud mitte ainult loomi, linde ja lilli, vaid ka kohalike elanike portreesid ja olupilte nende kommetest; jutustus ekspeditsiooni käigust. Nende ridade autorit huvitas peamiselt kolmas ja väikseim rühm, mis mõnikord kattub esimese või teisega. Mõlemal ekspeditsioonil valmis töid kõigist kolmest valdkonnast, kuid mõnel vähesel juhul ei saa enam kindlaks teha, kummaga on tegemist. Laias laastus võib öelda, et teise, pikema reisi käigus valmis rohkem pilte. Siiski on jutustavaid stseene teiselt ekspeditsioonilt veel vähem kui esimeselt. Enamjagu pilte on väikesed akvarellid või pliiatsivisandid kartongil, kuid Bellingshauseni rühm sisaldab ka viimistletumaid teoseid, mille kunstnik võis lõpetada pärast ekspeditsiooni. Mõ-

ned pildid, eeskätt rannikuvaated, on tehtud pikkadele kokkuvolditud kartongiribadele. Mõnikord on kasutatud ka tagakülge. Pildid on kummipaeltega lõdvalt kinnitatud ligikaudu 70 võrdlemisi uue A1 mõõdus papptahvli külge. Tahvlid on laotud lapiti üksteise peale, nende vahel kaitseks õhuke paberileht, ning jaotatud rühmadesse tiiteltahvlite abil, mille on kollektsiooni varases järgus tõenäoliselt teinud kas Mihhailov ise või Varnek. Tahvlivirna hoitakse suures 19. sajandi mapis, mis lubab arvata, et praegused tahvlid on kunagised sama suured tahvlid välja vahetanud. Neid ei ole järjestatud ei kronoloogiliselt ega kahe reisi järgi. Iga pildi kõrvale on alustahvlile kirjutatud katalooginumber vahemikust R 29001 kuni R 29308. Üks-kaks tahvlit olid tühjad. Näib, et mõned neist seitsmest tööst, mis olid väljas muuseumi 2009. aasta näitusel “Ümber maailma molbertiga”, on mappi tagasi pandud, kuid teised võivad olla veel näituseraamis või -alusel. ATLASE LITOGRAAFIAD Kuninglikul Geograafiaühingul on üks atlase eksemplar ja mõnda kivitrükipilti võidi esimest korda väljaspool Venemaad näha Milli6raamatus Lõunapooluse piiramine (1905). Teised järgnesid [Briti admiraliteedi] hüdrograafiaosakonna väljaande Antarktika teejuht esimeses trükis (1930) ning kõige suurem ja tuntum valik välismaal ilmus Frank Debenhami tõlgitud Kahekordses uurimisretkes (Bellingshausen 1945), millest hiljuti anti välja kordustrükk (Bellingshausen 2010). Litograafid ei pruukinud mitte alati Mihhailovi originaale vääriliselt kohelda, kuid ainuüksi Vene muuseumi kollektsiooni järgi otsustades oli suhe keeruline. Sel ajal ei saanud trükkal kuigi hästi edasi anda portreede ja loodusetüüdide eredaid värve. Teisest küljest võidi graveerijail paluda pooleli jäänud visandid lõpule viia. Näiteks on võimalik, et pildi “Hommikusöök Tahiti kuningaga” (Bellingshausen 1945: tahvel 27) graveerija on aidanud

esile tõsta originaali väiksemaid figuure ja (palju imetletud) taustataimestikku (Petrova 2009: 208). Pilt Bellingshausenist ja Lazarevist, kes juhivad Uus-Meremaal Kuninganna Charlotte’i lahes maabunud rühma ja kohtavad hakat 7 tantsivaid maoore, on Vene muuseumis olemas ainult lõpetamata pliiatsivisandina (R 29282), samal ajal kui valminud litograafia on meeldejäävalt mõjus (Bellingshausen 1945: tahvel 20). Kuid peab rõhutama, et teine, lõpetatum variant võib leiduda Riikliku Ajaloomuuseumi albumis. Jutustavad pildid ei ole lihtsalt faktikujutused. Näiteks ajaloomuuseumis olev viimane Sydney vaade, mis on seotud Vene muuseumi piltidega R 29276 ja R 29277 ning esineb atlases tahvlil 21, näib koos Vostoki ja Mirnõiga kujutavat sadamas kolmandat Ve-

ne laeva, mida pole seal kunagi olnud.8 Alused seisavad ankrus laevasõiduteel, lähemal Sydney abajale, kui nad nähtavasti tohiksid, ja laevapaat veab enda järel tühje vaate vales suunas. Samamoodi on tagasihoidlikul akvarellil Macquarie saarest (R 29267) rand inimtühi, samal ajal kui seal tegelikult käisid parajasti hülgetapatalgud. Sellel põhinev litograafia rõhutab romantilist metsikut loodust: lisatud on kaljusid, hülgeid ja pingviine ning eemal silmapiiril on kujutatud luupe (Bellingshausen 1945: tahvel 33). Mihhailov maalis “pealik” Bungaree portree (R 29210) ilma alandava rinnaplaadita, mille Inglise kolonistid olid talle kinkinud, ja sellest iluasjakesest tehti eraldi skits. Seejärel ühendati kaks kujutist kivitrükipildil, kui mitte varem (Bellingshausen 1945: tahvel 15). Ja nii edasi. TEISED BELLINGSHAUSENI REISI PILDID Paratamatult jäid paljud paeluvad teosed (sealhulgas aurora australis’t9 kujutav pilt, mis võib olla ajaloomuuseumis) atlases ilmumata. Nende seas on panoraamvaade Rio de Janeiro sadamale sõjalaevadega ning suurejoonelised vaated Lõuna-Geor-gia (R 29023) ja Lõuna-Sandwichi saarte rannikutele, sealhulgas mitu pilti Traversay saarerühmast (R 29034/38/42/43/43 pöördel). Austraallastele võiks huvi pakkuda Tasmaania Maria saare Mistaken’i neeme (R 29032) ja Sydney sadama sissekäigu North Headi vaated. On veel üllatavalt väljendusrikas akvarell üksikust

koori naisest, 10 kes võib olla cammeraygal, 11 istumas vee ääres küljele keeratud ühepuulootsiku taga. Olulisi Mihhailovi töid, mille originaale ma ei näinud, hoitakse eraldi Vene muuseumi joonistuste osakonnas. Üks neist on tabav Bellingshauseni portreevisand, mis on dateeritud ekspeditsiooni toimumise aega (R 29063 pöördel). Samuti on seal kunstniku autoportree 1820. aastatest (R 1440). Osakonnas võib olla teisigi Bellingshauseni ekspeditsiooni pilte, nende seas jäävaateid. Kahte köitvat pilti ei anna kindlalt kokku viia kummagi meresõiduga. Üks on väike akvarell kahest luubist purjetamas just-

kui ebapäikese12 või millegi seesuguse poole (R 29299). Teine on pliiatsivisand — pealkirjaks lihtsalt “Tekil” —, millel pilk tõmmatakse tüürpoordi reelingu äärde kinnitatud kahurite reale (R 29291). Luubid Mihhailovi kahel ekspeditsioonil olid nõnda sarnased, et ilmselt pole neil võimalik vahet teha. Oletuse kasuks, et see kõnekas pilt valmis ikkagi Vostokil, võib öelda ainult seda, et Mihhailov kaldus sääraseid jutustavaid stseene maalima pigem esimesel meresõidul kui teisel.13

TEINE MEREREIS Paljud pildid Mihhailovi Molleri-ekspeditsioonilt on suurejoonelised vaated Kamtšatka vulkaanidele ja Alaska kaljurannikutele ning arvukalt on esindatud põliselanike portreed. Stanjukovitš ei kirjutanud raamatut. Lütke tegi seda, kuid näib, et kaardid ja rannikuprofiilid raamatu atlase jaoks joonistas ta ise (Lütke 1835). Ta ei maini Mihhailovit, kes polnud ka tema laeval. Variante mõningatest, eelkõige etnograafilistest piltidest on siin-seal ilmunud (Korsun 2010), ent üldiselt on Mihhailovi sugugi mitte asjatundmatumad teosed sellelt avastusretkelt märksa vähem tuntud kui tema pildilised jäädvustused Bellingshauseni ekspeditsioonist. AVALDAMISE LUGU Bellingshauseni reisikirjelduse (1831) atlaseköide on äärmiselt haruldane ja erinevalt tekstiköidetest pole sellest kordustrükki tehtud, kuigi see peaks moodsa digitehnika võtteid kasutades võimalik olema. Edasi, Mihhailov olevat vahetult enne surma välja andnud oma Bellingshauseni-piltide kogu. Vähesed uurijad, kui üldse mõni, on seda teost näinud või sellele viidanud ja seda pole ka ühegi suurema raamatukogu kataloogis ei Venemaal ega väljaspool seda. Kuni midagi uut pole selgunud, tuleb selle olemasolu parimal juhul hüpoteetiliseks pidada (Mihhailov 1840, tsit. Korsun 2010). Ühe põhjuse uskuda, et Mihhailov võis säärast raamatut vähemalt ette valmistada, annab tõsiasi, et mõnda atlases ilmunud pilti ajaloomuuseumi albumis ei ole, kuigi peaks (Barratt 1992: tahvel 7), ja mõni pilt, mis oli Mihhailovi surma ajal tema käes ning viidi seepärast viimaks Vene muuseumi, näiteks R 29276 ja R 29277, näeb välja nagu stuudios atlase või mõne muu trükise tarvis tehtud töö. Teisisõnu tundub, et elu

lõpu poole kogus Mihhailov oma parimaid pilte kokku, kavatsedes need võib-olla eraldi välja anda. Juba 1919. aastal ärgitas tunnustatud geograaf Juli Šokalski välja andma just Mihhailovi enda töid, mitte niivõrd litograafiaid (Suris 1962: 70). Ilmselt pidas ta tol ajal silmas üksnes ajaloomuuseumi albumit. See hakkas juhtuma 1949. aastal, kui Bellingshauseni raamatu teises trükis ilmus atlase litode asemel 40 mustvalget reproduktsiooni ajaloomuuseumi albumi piltidest (Bellingshausen 1949). Mis puudutab “Bellingshauseni buumi” 1950. ja 1960. aastatel,14 siis on mõnikord raske öelda, kas kujutisi kopeeriti uuesti 1949. aasta fotodelt või atlase litodelt, mis olid tolleks ajaks enamikus raamatueksemplarides vanuse ja unarussejäetuse tõttu kahjustada saanud. Peale virmalistepildi, millest eespool juttu oli, osutas Boriss Suris (1962) esimesena veel teistelegi töödele, mida polnud atlase gravüüride hulka võetud, kuid tema artikkel jäi ajaloolaste seas mõneks ajaks tähelepanuta. 1980. aastatel ilmus mitu Mihhailovi pilti Tim McCormicki ja tema kaasautorite teoses (1987). Umbes samal ajal avanes Kanada ajaloolasel Glynn Barrattil võimalus uurida mõlemat Mihhailovi teoste kollektsiooni ja avaldada mõned esimesed mustvalged reproduktsioonid Vene muuseumi suure mapi piltidest. Nende hulgas on kaks Port Jacksoni vaadet, millest teine näitab teose valmimise vaheetappi (R 29276/274 ja R 29277/275), ning kaks etüüdi cammeraygal’i hõimu liikmetest (R 29206/204 ja R 29203/201; Barratt 1988: tahvlid 14, 15, 22, 23). Samuti avaldas ta eespool viidatud autoportree ja Bellingshauseni portree (Barratt 1988: tahvlid 20, 21). Kuigi Barratt seostab ka neid Vene muuseumiga, on ta ebatüüpiliselt jätnud märkimata katalooginumbrid, mis lubab arvata, et nende kahe puhul ei olnud tal ligipääsu muule kui Surise artiklis (1962) avaldatule. Oma hili-

semasse raamatusse on Barratt võtnud Vene muuseumi foolioformaadis teose tätoveeritud peadest ja teistest objektidest (R 29070; Barratt 1992: tahvel 4). Mõned illustratsioonid selles raamatus põhinevad atlase kivitrükipiltidel, teised seevastu — lugejat segadusse ajades — Mihhailovi enda töödel, kuid viidates ainult nende põhjal valminud atlase litograafiatele, seejuures ühel juhul valesti (Barratt 1992: tahvel 8). Viimastel aastatel on ajaloomuuseum lubanud kopeerida vähemalt ühe Mihhailovi pildi värvilisena ja kõrglahutusega ning tõenäoliselt on see esimene, mis on niisugusel kujul avaldatud. Samasse raamatusse (Govor, Massov 2007) on võetud veel teisigi häid mustvalgeid reproduktsioone, kuid allikale viitamata. 2009. aastal andis Palace Editions, Vene muuseumi kirjastamisega tegelev haru, välja näituse “Ümber maailma molbertiga” luksuslikult illustreeritud kataloogi, milles seitse Mihhailovi pilti, viis neist Bellingshauseni ekspeditsioonist, on reprodutseeritud kaunilt värvilisena (Petrova 2009: 8, 206–209).

Ülevaate lõpetuseks niipalju, et Austraalia rahvusraamatukogul on portfoolio fotodega 27 Mihhailovi teosest Vene muuseumis ja neist saab tellida koopiaid teatmeteoste jaoks. Teisi koopiaid leidub Scotti polaaruuringute instituudis Cambridge’is. Vene muuseum kaalub võimalust välja anda Mihhailovi album, mis avastusretkede ajaloo seisukohast oleks kindlasti kasulik ettevõtmine, kuid ideaalne oleks, kui see toimuks Vene muuseumi ja ajaloomuuseumi koostöös. Võib-olla Juli Šokalski soov täitubki varsti — värvilisena ja suure lahutusvõimega. Tänan südamest Vene muuseumi 18. ja 19. sajandi maalikunsti osakonna juhatajat Grigori Goldovskit lahke kutse eest tulla tutvuma Mihhailovi koguga ja edasise abi eest. Samuti tänan muuseumi teadusosakonna asedirektorit Jevgenia Petrovat ja tema kuraatoreid minu külaskäigu ajal mulle osutatud abi eest, Jelena Govorit tema ja Alekseid Massovi kirjutatud teose (2007) eksemplari eest ning Govori sõpra Aleksander Tšekulajevit piiritu toetuse eest. Kirjandus B a r r a t t, Glynn 1988. The Russians and Australia. Vancouver: University of British Columbia Press B arratt, Glynn 1992. The Tuamotu Islands and Tahiti. Vancouver: University of British Columbia Press Belling s h a u s e n 1831 = Беллинсгаузен, Фаддей Ф. Двукратные изыскания в Южном Ледовитом океане и плавание вокруг света в продолжение 1819, 20 и 21 годов, совершенные на шлюпах “Востоке” и “Мирном”. Том 1–2, атлас. Санкт-Петербург: Иван Глазунов Bellingshausen, F. F. 1945. The Voyage of Captain Bellingshausen to the Antarctic Seas, 1819–1822. Editor Frank Debenham. London: Hakluyt Society Belling s h a u s e n 1949 = Беллинсгаузен, Фаддей Ф. Двукратные изыскания в Южном Ледовитом океане и плавание вокруг света в продолжение 1819, 20 и 21 годов, совершенные на шлюпах “Востоке” и “Мирном”. Под редакцией Евгения Шведе. Москва: Географиз

Bellingshausen, F. F. 2010. The Voyage ofCaptain Bellingshausen to the Antarctic Seas, 1819–1822. Editor Frank Debenham. Farnham: Ashgate G o v o r, M a s s o v 2007 = Говор, Елена, Массов, Алексей. Когда мир был широк: Российские моряки и путешественники в Австралии. Канберра: Alcheringa, Москва: Восточная Литература Hydrog r a p h i c Department (British Admiralty) 1930. The Antarctic Pilot: Comprising the Coasts of Antarctica and All Islands Southward of the Usual Route ofVessels. London: HMSO K o r s u n 2010 = Корсун, Сергей А. Рисунки П. Н. Михайлова по народам Российской Америки. Санкт-Петербург K r o n š t a t s ki j a. . . 1821 = Кронштатскiя новости. Прибытiе Капитана Билленсгаузена и Лейтенанта Лазарева от Южнаго полюса. — Отечественные записки, ч. VII, кн. 2, с. 233–242 Krugosve t n o j e. . . s.a. = Кругосветное плавание Станюковича на шлюпе “Моллер” (1826–1829). Www.navy.su/ puteshest/1803-1866/putesh56.html Lüt k e 1835 = Литке, Ф. П. Путешествие вокруг света, совершенное по повелению Императора Николая I, на военном шлюпе Сенявине, в 1826, 1827, 1828 и 1829 годах, Флота Капитаном Федором Литке: отделение мореходное с атласом. Санкт-Петербург: Гинце McCormick, Tim, Robert Ir v i n g, Elizabeth Im a s he v, Judy N e l c o n, Gordon B u l l 1987. First Views of Australia 1788–1825: A History ofEarly Sydney. Chippendale, NSW: David Ell Press Mihha i l o v 1840 = Михайлов, П. Н. Разные изображения к путешествию Капитана Ф. Ф. Беллинсгаузена. Рисунки с натуры. (Avaldamise koht ja kirjastus teadmata) M i l l, Hugh Robert 1905. The siege of the South Pole. London: Alston Rivers P e tr o v a 2009 = Петрова, Евгения. Вокруг света с мольбертом. (Государственный Русский музей. Альманах № 239.) Ред. Анна Лакс. Санкт-Петербург: Palace Editons Sur i s 1962 = Сурис, Борис Д. П. Н. Михайлов — художникпутешественник. — Искусство, том 25, № 7, с. 66–70

SAATEKS Tänavu 20. septembril möödus Saaremaal üles kasvanud kaugmeresõitja Fabian Gottlieb von Bellingshauseni sünnist 240 aastat. Antarktika ekspeditsioonil (1819–1821) leidis ta laialt levinud tõekspidamiste kiuste kaugel lõunas pöörijoone taga maad, silmas jaanuaris 1820 Antarktika mandrijää serva ja kandis kaardile mitu lähisaart. Austraallastele, uusmeremaalastele ja polüneeslastele on Bellingshausen veel Tuamotu ja Fidži saarte (Ono-i-Lau saarerühm) ning teiste rahude esimesi kaardistajaid. Läänemerelt saabunud avastusreisijatest on kaardile jäänud üksikud isikuid või laevu märkivad nimed, suurem jagu saari kannab põliseid Polüneesia nimesid. Kunstnikuna oli Bellingshauseni ekspeditsioonil kaasa Pavel Mihhailov. Vene mereministri markii Jean Baptiste de Traversay õhutusel ja Venemaa suurriiklike ambitsioonide rahuldamiseks Vaiksel ookeanil otsustas keiser Aleksander I 1819. aastal välja saata koguni kaks pooluseekspeditsiooni: Mihhail Vassiljevi (1770–1847) ja Gleb Šišmarjovi (kes oli olnud ohvitser Kotzebue laeval Rjurik; 1781–1835) luupide Otkrõtije ja Blagonamerennõi sihtpunktiks oli Beringi väin ja juhiste kohaselt pidid nad Ameerika looderannikul otsima Hudsoni või Baffini lahte välja viiva loodemeretee läänepoolset algust. Fabian Gottlieb von Bellingshauseni (venepäraselt Faddei Faddejevitš Bellinsgauzen; 1778– 1852) ja Mihhail Lazarevi (1788–1851) luupide Vostok ja Mirnõi sihiks olid lähisantarktilised saared ja lõunapoolus. Bellingshauseni ja Lazarevi eskaader väljus Balti laevastiku baasist Kroonlinnast 1819. aasta 4. (16.) juulil. Seekord purjetasid impeeriumi mereväelased võõrastesse vetesse. Puhata, toitu varuda, ettekandeid kirjutada ja Euroopasse saata ei tulnud mitte Kamtšatkalt ega Vene-Ameerika kompanii peaasundusest UusArhangelskist Sitka saarel, vaid Suurbritannia New South Walesi koloonia sadamast Port Jacksonist praeguses Sydneys. Paraku olid pooleldi kaardistatud lähisantarktilised saared juba enda kätte haaranud varem kohale jõudnud ettevõtlikud Briti ja Ameerika kütid. Inglastel oli lõunas suurepärane strateegiline tugipunkt, terve manner, ja nad ei kavatsenud seda kellegagi jagada. Lõuna-Sandwichi lõunarühma oli avastanud kapten James Cook 1775. aastal, kolmele põhjapoolseimale saarele Traversay rühmas andis aga nime Bellingshausen 1819. aasta detsembris. Macquarie saarel Uus-Meremaa ja Antarktika vahel käis Bellingshauseni ekspeditsioon maal, ehkki see oli tollal juba New South Walesi koloonia omand. Lõuna-Orkney, Lõuna-Shetlandi ja Lõuna-Sandwichi saared olid ja on sama kõledad kui Aleuudid ning olid juba siis muutumas mereloomade tapamajaks. Ekspeditsiooni kunstnik Pavel Mihhai-

“Macquarie saar, Gardeni abajas”. 1820. Litograaf: Ivan Fridrits. Tahvel 58 Bellingshauseni atlasest (1831). Olukord saarel ei olnud nõnda idülliline, kui pilt vaatajat veenda tahab. Kui Bellingshausen 1820. aasta novembris pikal ja peenikesel saarel maabus, et kuulutada see Vene impeeriumi osaks, kohtas ta merehädalisi, Briti hülgelaeva meeskonda. Vahetpidamata kestnud jaht viis kotikud, merielevandid ja pingviinid (üks liik ei ela kusagil mujal) väljasuremise äärele. Seejärel avati saarel pingviiniõli vabrik. Vaalade, teiste loivaliste ja pingviinide rasvast sulatatud õli (traan) ja kašelottide peast saadud peamiselt vahast koosnev spermatseet ehk vaalavõidis, kius ja luu olid 19. sajandil nõutud kaup ning seda kulus suures koguses lambiõliks, küünaldeks, seebiks, margariiniks, määreteks, kammideks, harjadeks, mütsinokkadeks, korsettideks jm otstarbeks. Suureks nuhtluseks olid saarel purjelaevadelt maale jooksnud rotid ja kassid. Need laastasid merelindude pesi ja pistsid viimse isendini nahka endeemse hüppava papagoi. Uus-Meremaalt kaasa võetud küülikud hävitasid taimkatet ja õõnestasid maad senikaua, kui kaljud viimaks koos linnulaatade ja pingviinide kolooniatega merre varisesid või paduvihmadega minema uhuti. Nüüd olevat saar kahjuritest vaba. 1972. aastal võeti saar Tasmaania riikliku reservaadina looduskaitse alla ja see kuulub UNESCO maailmapärandi nimekirja. Praegu töötab saarel Austraalia uurimisjaam. Tlk.

lov (1786–1840) jättis troostitu tõe enda teada. Romantiline maailmapilt ja kunstiesteetika nõudsid midagi muud. Vaatamata geopoliitilistele pingetele võttis kuberner Lachlan Macquarie (1762–1824) Bellingshauseni ja Lazarevi aprillis 1820 oma maaresidentsis Parramattas lahkelt vastu ja majutas ohvitserid, astronoom Ivan Simonovi (1794–1855) ja kunstnik Mihhailovi vabadesse tubadesse. Mihhailovi vaated Sydney sadamale, looduse ja põlisrahvaste jäädvustused on Austraalia kunstiajaloolaste seas hinnatud. Teist korda seisis Vostok Port Jacksoni reidil ankrus septembris-novembris 1820. Palju vähem kui seost Bellingshauseniga teatakse, et Mihhailov osales ka Friedrich Benjamin von Lütke (1797–1882) ja Mihhail Stanjukovitši (1786–1869) 1826.–1829. aasta ümbermaailmasõidul, mis jättis jälje Alaska ja Karoliini saarte varase teadusliku uurimise lukku. Stanjukovitši juhitud laev Moller, millel sõitis ka Mihhailov, saabus Alaskale septembris 1827 ja jäi kuuks ajaks paigale. Teekond jätkus üle ookeani Hawaiile, mis on Põhjaookeani mereteede järgmine sõlmpunkt. Peatuste ajal valmisid mitmed portreed ja olupildid tlingititest ning Uus-Arhangelski vaated laevadega reidil. 1828. aasta kevadel oli Moller Alaskal tagasi ja suundus kaardistama Alaska poolsaart, tehes lühikese peatuse Unalaskal. Laeval puhkes mäss ja et asja maha vaikida, ei ilmunud Stanjukovitšilt ei reisikirjeldust ega midagi ekspeditsiooni tulemuste kohta. Kogu tähelepanu suunati Lütkele, kelle reisikirjeldus ja atlas anti välja valitsuse kulul ning sai Demidovi preemia. Lütke atlast illustreerivad mineraloogi-kunstniku, Tartus sündinud baltisakslase Alexander Johann Gustav Postelsi (1801–1871), kunstnikust loodusteadlase ja ornitoloogi Heinrich von Kittlitzi (1799–1874) ning botaaniku Karl Heinrich Mertensi (1796–1830) jooniste põhjal valminud gravüürid seletavate tekstidega. Mihhailovi töid selles ei ole. See mõjus kunstnikule laastavalt. Nii ta ise kui ka tema looming oleksid ilma hooleks jäänud, kui poleks olnud ustavat sõpra Aleksandr Varnekit (1782–1843). Mihhailovi pilte ei ole minu teada Eestis ilmunud ajalooraamatutes avaldatud, sellegipoolest tuletavad need meelde, et kunst käis ümbermaailmasõitude juurde samamoodi nagu looduslugu, astronoomia ja hüdrograafiagi. Postels veetis 1828. ja 1829. aasta suve Kamtšatka ja Tšuktšimaa rannikutel. Tema ja Mihhailovi tööd on hoiul Peterburi muuseumides. Mõned võivad olla ka Eesti ajaloomuuseumis, kus peale väheste Louis Chorise, Otto von Kotzebue esimesel ümbermaailmareisil (1815–1818) osalenud kunstniku litode leidub allkirjata gravüüre, mille autor võib olla kas Mihhailov või Postels. Väike valik Postelsi pliiatsijoonistusi põhjarahvastest ilmus Eesti Ajaloomuuseumi näituse

“Siit-ja sealtpoolt Beringit” (2006) kataloogis, mõned avaldati Lütke atlases. Lõunapooluse ekspeditsiooni ettevalmistused kulgesid kiirustades ja Saksamaalt kutsutud teadlased ei jõudnudki end valmis seada. Kui palju rohkem võinuks avastusretk kas või merelindude ja loivaliste vaatlemisel ja kirjeldamisel korda saata, kui laevadel sõitnuks kaasa kas või üks hea ettevalmistusega ohvitser, kes oleks koostanud herbaariumi ja loomanäidiste kogu. Nii toimiti näiteks Inglise meresõitja William Parry (1790–1855) Loodeväila-ekspeditsioonil aastatel 1819–1821, kus n-ö teadusohvitseri kohuseid täitis Edward Sabine (1788–1883). Seda väärtuslikumad on Mihhailovi jäädvustatud maastikud, mere-jajäävaa-ted, taimed ja loomad. Veidi litograafiast ehk kivitrükist. Püüdes kokku hoida näidendite trükikulude pealt, tuli Austria näitleja ja näitekirjanik Alois Senefelder (1771–1834) mõttele, et kalli vaskplaadi ja ofortmenetluse asemel saab tarvitada Baieri lubjakivi plaati, vett ja happele vastupidavat tinti. Koos Prantsuse helilooja Franz Gleissneriga (1761–1818) asutas ta 1796. aastal kirjastuse, kus läks käiku esimene litopress. Kui kujutis oli rasvase tindiga kivile joonistatud, töödeldi seda kummiaraabiku nõrgalt happelise lahusega, et kujutist ümbritsev vaba pind imaks vett. Plaat

kaeti seejärel trükitindiga, millesse oli segatud õli ja pigmenti. Trükkimisel hoiti kivi märg. Hüdrofoobne kujutis ja seda ümbritsev pind märgus, õline aga mitte. Trükipressis kandus kujutis kivilt paberile. Senefelder kutsus seda keemiliseks trükiks ja kivitrükiks, juurdus aga kreeka keelest tulnud sõna “litograafia”. Tehnika võtsid üle kunstnikud ning kaartide trükkimist litopressiga alustasid maamõõduameteid teenindavad litograafiainstituudid. Teadusliku kirjanduse väljaandmisega tegelesid üksnes kõige paremad trükkalid, nagu Firmin Didot (1764–1836) Pariisis, kes tegi koostööd mereväe ja Prantsuse Teaduste Akadeemiaga. Tema trükikojas valmis ka Kotzebue-Chorise reisikirjeldus. Ohvitseri kaardilehest ja ekspeditsiooni kunstniku värvilisest akvarellist tuli valmistada täpne koopia. Loodusuurija detailne botaaniline ja zooloogiline joonis esitas graveerijale ja trükkalile veelgi suuremaid nõudmisi. Et pilt annaks tõetruult edasi eksootilist taime või looma, läks vaja mitut värvi, mis kanti kujutisele kindlas järjekorras trükivormidega. Looduslikest allikatest saadud tindid ja värvid olid kallid (purpur, indigo jt). Rohkete värviliste litograafiatega atlaste ja loodusraamatute hind oli kõrge, kuid võimalik oli tellida köide soovitud arvu mustvalgete tõmmistega. Mihhailovi graveerijad olid Peterburist ja nende taset peaks litod ise kajastama.

Mihhailovi teenetest Alaska põlisasukate ja looduse kujutajana saab lugeda netipaigast Envisioning Alaska: Artistic Legacy of Russian America. 15 Lisatud on väike pildigalerii. Bulkeley artikkel võtab kokku olukorra tema pärandiga aastaks 2011. 2012. aastal toimus Vene muuseumis Mihhailovi isikunäitus ja ilmus Natalja Solomatina koostatud kataloog Pavel Mikhailov: Voyages to the South Pole, 1819–1821, 1826–1829. Seal on ära toodud kõik tema teadaolevad tööd. Inglise polaarajaloolane ja luuletaja RIP BULKELEY (1941) on muu hulgas avaldanud raamatu Bellingshausen and the Russian Antarctic Expedition (Bellingshausen ja Vene Antarktika-ekspeditsioon). 2014. aastal sai ta selle eest Andersoni medali, millega kord aastas tunnustatakse aasta jooksul ilmunud parima meresõiduajalugu käsitleva raamatu autorit. Tõlkija

Pictures from an Antarctic expedition: Mikhailov on the Bellingshausen voyage. — Polar Record, 2013, Vol. 49, No. 4, pp. 409–412. Avaldatud veebis 6. detsembril 2011: https:// doi.org/10.1017/S003224741100074X. Avaldame autori ja kirjastuse Cambridge University Press loal.

1 1803. aastal Peterburis sündinud saksa päritolu kunstnik Friedritz suri 1860. aastatel. Toim. 2Saksa päritolu Venemaal töötanud kunstnik Georg Johann Heytman, eluaastad 1798–1829; teistel andmetel suri ta alles 1862. aastal. Toim. 3Itaalia kunstnik, kelle eluaastad olid 1751–1831 ning kes alates 1792. aastast elas ja töötas Venemaal. Toim.

4 Kõik R-numbrid osutavad Riikliku Vene Muuseumi kataloogile. 5 Looduslugu oli 19. sajandi bioloogiaeelne teadus, mis koosnes botaanikast, zooloogiast ja mineraloogiast ehk siis uuris looduse kolme riiki. Nüüd, muutunud kujul ja uues vormis, ühendab looduslugu bioloogiateadusi. Loodusloolisi kursusi õpetatakse ülikoolides nt Suurbritannias, USAs, Saksamaal. Tlk.

6Hugh Robert Mill (1861–1951) oli Edinburghi ülikoolis õppinud Šoti geograaf, meteoroloog ja polaarajaloolane. Tlk.

7 Haka on polüneeslaste põline sõjatants, mida relvi kandvad mehed etendavad vaenlase tagasitõrjumiseks. Rütmiliste liigutustega tantsu saadavad sõjahüüded. Hakat etendatakse ka kõrgete külaliste pidulikul vastuvõtul. Tlk.

8 Teel Alaska asundustesse peatus Austraalias mitu Vene laeva nii enne kui ka pärast pooluseekspeditsioone. Mihhail Vassiljevi Otkrõtije ja Gleb Šišmarjovi Blagonomerennõi olid samamoodi varustatud Lõunamerele sõiduks nagu Bellingshauseni ja Lazarevi Vostok ja Mirnõi. Vassiljevi põhjaeskaader saabus Port Jacksonisse veebruaris 1820 ja lahkus märtsi keskel. Nõnda võis reidil tõepoolest korraga seista isegi kuni neli Vene luupi, olenevalt sellest, millal kunstnik vaate joonistas. Tlk. 9 S.t virmalisi. Toim.

10Koorideks kutsutakse Uus-Lõuna-Walesi ja Victoria osariigi aborigeene. Tlk. 11 Cammeraygal oli Kagu-Austraalia Sydney piirkonda asustanud hõim. Tlk.

12Halode hulka kuuluv atmosfäärinähtus, kus päikese kõrval paistavad olevat teised, nõrgema valgusjõuga päikesed. Tekib päikesekiirte peegeldumisel jääkristallidelt. Toim. 13Mihhailov oli noor kunstnik mereväelaste laeval ja see, mis mereväelastele tundus loomulik, võis temas tekitada küsimusi. Visand esitab minu arvates lugejale vihjamisi väljakutse: mõelgem korraks — teaduslik avastusretk, aga milleks kõik need kahurid... Lõunaookeanile avastuste tegemise eesmärgil läkitatud purjelaevad läbisid tundmatuid laiusi ja pidid sadamate puududes peatuma joogivee ja värske söögipoolise varumiseks saartel, mis olid asustatud täiesti tundmatute rahvastega, kelle meelsuse kohta polnud midagi kindalt teada. Arusaadavalt tekitas võõraste laevade ilmumine polüneeslastes ja maoorides vastumeelsust. Nii olidki laevad varustatud suurtükkidega ja ekipaažis oli ka kanoniir, juhuks kui meeskond vajanuks kaitset mereröövlite ja vaenulike kavatsustega pärismaalaste eest. Maale mindi paatidel püssidega madruste saatel. Tuntud Vaikse ookeani ajaloolane Glynn Barratt, kelle uurimustega on Bulkeley tuttav, on esile tõstnud venelaste rahumeelsust ja teadlikku hoidumist vägivallast põlisrahvaste kallal — erinevalt brittidest ja prantslastest (vt nt “Russian Activity among Cook Islands, to 1820”. — New Zealand Slavonic Journal, 1998, Vol. 32, Part I, pp. 35–98). Uus-Meremaa ajaloolane Gerard Hindmarsh kirjutab ajakirja New Zealand Geographic artiklis “From Russia with respect” (1994), et kohates mais 1820 Kuninganna Charlotte’i lahes maoore, kohtles Bellingshausen neid õigustatud kartuse ja ettevaatusega, kuid ühtlasi uudishimu ja aupaklikkusega, ning samaga vastas teine pool. Olgugi et kokkupuude oli põgus, on sellest säilinud ülestähendused tänini väärtuslikud. Peagi ei jäänud hõimust jälgegi järele. Vostokile kokku kantud etnograafiliste esemete kollektsioon, mis iseloomustab selle rahvakillu elulaadi, on kõige täielikum. Kapten James Cooki lävimiskatsed 1773. aastal (teisel ümbermaailmasõidul) polnud nii õnnelikult lõppenud. Bellingshausen teadis tema reisikirjelduse põhjal, et selle maa asukad on inimsööjad ja et Cooki kaaslase, kapten Tobias Furneaux’ mees-

konnast oli 10 meest odadega surnuks pistetud. Prantslastel polnud paremini läinud: aasta varem oli Islandsi lahes mõrvatud kapten Marion du Fresne ja tema 17 meremeest. Vt www.nzgeo.com/stories/from-russia-with-respect. Tlk.

14Bellingshauseni pooluseekspeditsiooni saavutuste poliitilise väärtõlgendamise kohta külma sõja ajal võitluses lääneriikidega mõjualade pärast Antarktikas vt Erki Tammiksaare artiklit “Vene lõunapooluseekspeditsiooni pärand poliitilistes tõmbetuultes” (Akadeemia, 2014, nr 1, lk 72–95; nr 2, lk 286–312). Tlk.

15 Vt https://envisioning-alaska.org/authors/mikhailov-pavel-nikolaevich.

“Autoportree”

“Vaade jääsaartele”. 20. jaanuar 1820. Tahvel 12 Bellingshauseni atlases (1831). Litograaf: Pietro Gonzaga. Tüüpilise kunstnikuvabadusega kujutab Mihhailov paatkondi üheaegselt vee saamiseks jääd kogumas, pingviine kokku ajamas ja lahkamiseks või potti panekuks linde laskmas. Samal ajal on Mirnõil heisatud liiga palju purjeid laeva kohta, mille paadid on vees, ja vöörilaine rõhutab kiiret edasiliikumist, mida ta ei tohiks teha.

“Hommikusöök Tahiti kuningaga”

“Bellingshauseni portree”

“Vaade Sydneyle ja Port Jacksonile põhjast”

“Aleuuditar Aksinja”

“Tormilind (tormialbatross)”

Lehekülje pealkiriLehekülje pealkiriLehekülje pealkiriLehekülje pealkiriLehekülje pealkiriLehekülje pealkiriLehekülje pealkiriLehekülje pealkiriLehekülje pealkiriLehekülje pealkiriLehekülje pealkiriLehekülje pealkiriLehekülje pealkiriLehekülje pealkiriLehekülje pealkiriLehekülje pealkiriLehekülje pealkiriLehekülje pealkiriLehekülje pealkiriLehekülje pealkiriLehekülje pealkiriLehekülje pealkiri
Leht 614
Leht 615
Leht 616
Leht 613