Nõukogude Õpetaja, Number 32, 4 August 1984

Contents

Text

KÕIGI MAADE PROLETAARLASED , ÜHINEGE !

16 .— 21 . juulini toimus Helmes ÜPUI järjekordne kokkutulek . Palusime ÜPUI direktoril akadeemik Heino Liimetsal kõnelda senistest tegemistest ja tulevikuplaanidest .

« Käsil on VÕT-i korraldatud õpetajate uurimiskursuste 23 . ja Ühiskondliku Pedagoogika Uurimise Instituudi 13 . tööaasta . Nende aastate jooksul on meil tegutsenud väga suur arv õpetajaid . Seekord on kokkutulnuid üle saja . ÜPUI on ainulaadne kogu Nõukogude Liidus . Teistes liiduvabariikides on teaduslike korrespondentide võrk , kes teadureid materjalide kogumisel abistavad . Kuna meie vabariigi kooliil on samapalju probleeme kui Ukraina või Gruusia NSV-s , pedagoogikateadlasi aga tunduvalt vähem , siis tegusaks võimaluseks kooliasju elu nõuetega . vastavusse viima on kasutada mittekutselisi uurijaid . See on meie häda , aga ka voorus ! On ju üldtuntud tõde , et teaduses leitu ja propageeritu on raskesti elluviidav . Igasuguste uuenduste rakendamine tähendab õpetajale ümberõppimist ja toimub nn . majakate kaudu . Meie õpetajaist uurijad on õpetajaskonna kõige eesrindlikuni osa . Nende kaudu läheneb teooria elule . Palju on küllalt kiiresti ja tugevalt

just niiviisi juurdunud . Näiteks töövihikud .

Veel tähtsam kui uute meetodite ja võtete elluviimine on õpetaja hoiakute muutmine , õpetajast uurija erinebki kolleegidest just hoiakute poolest . Ta peaks mõistma õppekasvatusprotsessi avaramalt , olema vähem ainekeskne ja

rohkem orienteeritud õpilase isiksusele .

ÜPUI-1 on oma töö aluseks viisäastakuplaan . Käesoleva alguses oli üks ülesandeid õppeprotsessi tõhustamine . Sellega tegelesid kõik probleemgrupid . Kõige enam didaktikagrupp ( juhendaja I . Unt ).

Isiksuse arengu probleemgrupis ( H . Liimets ) käsitleti kutsevaliku küsimusi . Eesmärgiks oli uurida noorsoo hulgas toimuvaid protsesse . See on ühtlasi

ettevalmistuseks

järgmise

viisaastaku

ülesannetele

ja

väga oluline koolireformi realiseerimisel

.

Saavutatud

on

huvitavaid

tulemusi ja

koos

on

ka

kogumiku materjalid ,

mille

kaudu

õpetajad neist

kuulda võivad . Näiteks räägivad

F . Lomani

ja

E . Allese

andmed , et . valik

( kutsevalik )

oleneb sellest , kuidas õpilane oma isiklikke ressursse tunneb . Selgus , et tunnetamine on hõlpsam siis , kui elurütm on häiritud . Koolivahetus , haigus jmt . sunnib teise pilguga elule ja tulevikule vaatama . Siit

võib teha järelduse , et muutusi tuleks kasvatussüsteemis sihipäraselt esile kutsuda . See on võimalik , kui kasvatussüsteem on diferentseeritud . Eks väljendanud NLKP Keskkomitee peasekretär K . Tšernenko aprillipleenumil mõtet , et koolireformi elluviimisel tuleb tegutseda paindlikult , laskmata silmist strateegilist

orientiiri — igakülgselt arenenud isiksuse kasvatamist . Kuna isiklike ressursside tunnetamine on eriti oluline valikusituatsioonides , siis on teaduse ülesanne suunata noori neid tundma õppima . M . Rute

koostatud kutsenõustamise töövihik ongi selleks mõeldud .

KOOLIREFORM ELLU

ÜPUI Helmes

Järgmisel viisaastakul toimub vastav eksperiment . Kõikidest isiksuse arengu uurimise probleemgrupi töödest on selgunud , et kutsevalik on isiksuse arengu üks indikaatoreid , mis mõjutab õpilase eneseteadvuse arengut ja isiksuse orientatsiooni . Kutsenõustamine ei ole omaette valdkond , vaid töö lõppetapp . Kogu kooli õppe-kasvatustöö on suunatud õpilast kutsevalikuks ja eluks ette valmistama . Teaduse ja tehnika revolutsiooni tingimustes on oluline , et inimene suudaks mõistlikult hinnata , imida teaduses saavutatust oma töös kasutada . ' Sellise valiku ees on ka õpetaja . Ta valib pidevalt kolleegide kogemustest ja teadussaavutustest endale ja oma tööle sobivat . ,

ÜPUI

järgmise

viisaastaku

ülesandeks on harima

hakata

praegu

sööti

jäetud

uudismaad

õpilaste

käitumist

valikusituatsioonides .

Pedagoogiliste

uurimisasutuste

ja ka ÜPUI

üks tähtsamaid

ülesandeid on pakkuda

andmeid paindlikuks

tegevuseks

, mis aitaksid vältida jäiku

ja liialt

unifitseeritud la-

. hendusi .

Psühhodiagnostika

probleemgrupi

( K . Toim ) põ-

hiülesandeks

on aidata kaasa diagnostikavahendite väljatöötamisel , mille abil saab • hinnata õpilase arengut ja orienteeruda paremini kooli momendiolukorras .

Koolireformis on ette nähtud oluliselt parandada esteetilist kasvatust . ÜPUI esteetilise kasvatuse probleemgrupp — muusika ( juhendaja J . Plink ) ning töö- ja kunstiõpetus ( L . Tõnisson ) — uurib , kuidas need valdkonnad mõjutavad isiksuse arengut . Ajaloo uurijad ( A . Elango , H . Rannap , F . Eisen ) on teinud suure töö Oktoobrirevolutsiooni eelse ja kodanliku Eesti kooli uurimisel . Tänu nendele tuntakse ka J . Käisi töid . Probleemgrupi töödest on ilmunud 6 kogumikku .

ÜPUI kogunemistel püütakse

anda ülevaateid

kindlatest

valdkondadest . Kahel viimasel

aastal on igakülgselt valgustatud

hariduse ja kultuuri suhteid

. Mitmed

nõukogude

pedagoogid

on väitnud , et koolikasvatus

pole

midagi muud

kui noore põlvkonna ühitamine

sotsialistliku

kultuuriga .

Tähendab ,

et

iga õpetaja ei

pea

mõtlema

ainult õpetatavale

ainele ,

vaid selle osale

nõukogude

rahvuslikus

kultuuritervikus .

Oluline

on

teada , mis

kultuuri sisust on

kooli

õppeplaanis , mis

sealt

välja

jäänud .

Seni on õppeplaanis

puudulik

kunstilise

kultuuri edasiandmine . Koolireformi

põhisuundades

väljendati

õigustatult

rahulolematust

esteetiliste ainete õpetamise

üle . On tarvis , et kuni

leitakse

ruum

õppeplaanis ,

annaks

kool ja iga

õpetaja

oma

panuse . Tähendab , õpe-

taja

peab mõistma , et ta ei ole ainult kindla operatsiooni sooritaja , vaid tema tegevus kajastub kogu kultuuris .

Näiteks . Igasuguseid eeskirju ökoloogiliseks tööks koolis on küllaga . Kuid õpetaja ( ja ka õpilase ) ökoloogiline kultuur on madal . Ent viimane peab aitama säilitada tasakaalu looduse ja inimese vahel . Nõuet kasvatuse komplekssusest mõistetakse analüütiliselt . Terviklikuks muudab kasvatuse kultuur ja õpilase lülitumine sellesse .

Mullu

suvel

tutvusid kursuslased

kultuuriteooriatega

( H . Liimets ), kooli osaga kultuuris

( A . Elango , . F . Eisen ),

hariduse sisu ja kultuuri seosega

( I . Unt ).

Muusika

osast

kultuuris

kõneles J . Plink ja

esteetilisest

kultuurist

üldse

M . Kagan .

Sellel

aastal jätkati

kultuuri

terviklikkuse

teemaga . H . Liimets , tutvustas

terviklikkuse

kategooriate

metoodilisi

otsinguid

üldse ,

eriti aga psühholoogias ja pedagoogikas

. M . Lotrrian rääkis

kultuuri terviklikkusest .

Looduse

ja

kultuuri vahekorrad

olid F . Eiseni teemaks . E . Jansen

andis ülevaate Eesti kultuuri

arengust ja selle

terviklikkusest

.

On

iseloomulik ,

et igal ÜPUI kokkutulekul toimub

diskussioon , sageli lisaks

ametlikule ka spontaanne . Nii

diskuteeriti-

F .

Eiseni

ettekande

järel

ökoloogilise kasvatuse

psüühiliste

ja

moraalsete

juurte ümber .. Ametlik

diskussioon

toimus koolireformi

aktuaalsetest

küsimustest

Vahendas

AIME RUUBEL

õpilassuve peetakse moekaks kutsuda viiendaks veerandiks , ent ka töösuveks . Tõelise töösuve karastuse teevad kahtlemata läbi vanemate klasside õpilased Eesti õpilasmalevas , nooremad õed-vennad saavad maatööst esimese maigu suhu paarinädalases töö- ja puhkelaagris . Suur osa õpilasi veedab oma viienda veerandi

ametiühingute pioneerilaagrites . Mida just need viimased pakuvad laagrilastele koolireformis kilbile tõstetud töökasvatust silmas pidades ?

Paldiski maanteed Kloogale

mööda

sõites jääb riburadapidi kahele poole üksjagu linnalaste kolmenädalasi suvekodusid . Rocca ai Mare — metsa- , paberija puidutööliste laste pioneerilaager — asub lausa Tallinna aiandussovhoosi kasvuhoonete ja köögiviljapõldude külje * all . Tabasalus , Ranna sovhoosi keskuses , paiknevad üksteise kõrval kobaras kolm pioneerilaagrit : riigitöötajate laste nägus ja heakorrastatud Tabasalu , Balti Manufaktuuri « Orljonok » ja läheduses veel J . Nikonovi nimeline pioneerilaager . Vääna-Jõesuu — ning taas laager laagri kõrval : Eesti Tsiviillennunduse

Romaškini-ni-msline , « Energeetik », J . Lauristini nimeline ja Balti Raudtee Eesti Raudteekonna J . Gagarini nimeline pioneerüaager .

Veel kümmekond kilomeetrit autosõitu ning taas kolm Klooga pioneerilaagrit rivis : masinaehitustööliste

, autotranspordi- ja maanteetöötajate ning Siseministeeriumi töötajate ametiühingute pioneerilaagrid . Ühtekokku üksteist pioneerilaagrit , kus igas kolmes laagrivahetuses puhkab ligikaudu kolm tuhat last . Kust külil sellisele lasteväele suveks kontimööda tööd leida ?

Räägib J . Gagarini nimelisepioneerilaagri ülem , Tallinna 41 . 8-klassilise kooli õpetaja Anna Krõlova : « Kevadel laagriülemate seminaril jagati näpunäiteid ja soovitusi pioneerilaagrite laste osalemiseks « Pioneeride lööktööviisaastakus ». Soovitati sõlmida šefluslepingud laagri vahetus läheduses asuvate majanditega .

Lõin kevadel , enne laagrisuve algust , isiklikule autole hääled sisse ja sõitsin Ranna sovhoosi juhtkonna jutule , öeldi viisakalt ära . Ma saan aru küll , et neil endil sõlmitud lepingud Eesti öpilasmalevaga ja oma

töötajate lapsed suvevaheajal juurviljapõldudel abiks . Liiatigi sovhoosi keskuses juba kolme pioneerilaagri jagu käepärast tööväge olemas . Siis kurtsin oma häda Vääna metskonnas . Jutule võeti . Lubati meid kutsuda puukooli männija kuusenoorendikke rohima . Ent see on ikkagi juhuslik tööots

— ühe rühma jagu lapsi üks-kaks korda laagrivahetuse jooksul . Tõsi küll , saime kokkuleppele ka ulukitele talveks lehisvihtade valmistamise kohta ja lapsed asusid innuga töö kallale . Ikkagi konkreetne ning vajalik töö . Ometi oleks nii suures pioneerilaagris pidev tööobjekt hädavajalik , sest oma katseaeda ega juurvilja põllulappi

meil pole , kasvuhoonetest ja töökodadest rääkimata . Muuhulgas leppisime metsama-

jandiga

kokku laagri ümbruse parkmetsa korrashoidmiseks . Korjame kuivanud oksi ja risu , hoolitseme rannariba eest . Oleksite aga näinud meie metsa pärast jaanipäeva — prahti paksult täis . Lausa häbi oli laste

ees nende pidutsenud täiskasvanute pärast , aga selle varal saime lastele selgitada , kuida^ loodust tuleb hoida ja metsas käituda ei tohi .»

Kuuldu tuletas meelde mullusuvist jutuajamist Klooga II pioneerilaagri ülema Tiiu Pramaniga

. Temagi käis tulutult põllumeestele laagrilaste abi pakkumas , sest peeti tülikaks neid juhuabilisi nii kaugelt põllule sõidutada .

Kes otsib , see leiab

Klooga laagris leiti lastele jõukohane töö otse oma laagri maa-alalt . Madalamates kohtades vanade sangleppade all vohas paras raudnõgesepadrik . Vanemate rühmade lastele otsiti kindad ja põlled ning läks lahti « nõgesesõjaks ». Laagrivahetuse

lõpuks kuivas kuuri all metsamajandile üleandmiseks ligemale tuhat nõgesevihta — ulukite talvine toidulisa . Harjunud tööd jätkati lehisvihtade valmistamisega . Nii et kaks kärbest ühe hoobiga —

laagripark sai nägusama

ilme

ja laagrilapsed parajalt huvitava

töö . Ent

ikkagi

oli see

varuväljapääs .

Siinkohal meenub mulle sealsamas Klooga pioneerilaagris kunagiselt pioneeritöö entusiastilt Marta Kangrolt kuuldtf : « Viiekümnendatel aastatel olin laagriülemaks Rocca ai Mares . Igal aastal kasvatasime laagrisööklas vajamineva supirohelise

ise . Laagri valvur kaevas kevadel sööklataguse aia üles , ise käisin kevadel abiks peenraid tegemas ja seemneid küb

varnas . Kogu suve hoolitsesid lapsed peenarde eest ja seeeest olid salatid ning maitseained alati voli pärast võtta . Võib-olla nõudis seda ka aeg , sest iga kord poe peale lootma jääda ei saanud . Järelikult oleme nüüd nii jõukad , et ainult varustajatelt ootame , aga lastelt võtame omakasvatatud viljade rõõmu ära .»

« On see nüüd töö või puhkus , või hoopistükkis romantika ,* arutles Vääna-Jõesuus Anna Krõlova , « ent meie kasvatajad püüavad agaralt ühitada tööd ja puhkust looduses , just niisugust , mida igapäevane laagrielu pakub . Mitmel korral on lapsed käinud siinsamas marjametsas mustikaid korjamas .

Paari tunniga saavad ämbrid triiki täis ja mis uhke tunne on siis õhtu ooteks omakorjatud marjadest keedetud kisselli juua .

4 . rühma kasvataja Viktor Sõtnik Tallinna Pioneeride Paleest

viis oma mehehakatised vara hommikul Vääna jõele kalastama . Tähtis polnud püütud kalasaak , aga oleksite näinud väikemeeste tähtsust täis

nägusid , kui terve rühm uhhaad maitsta sai .

Ükski matk ega jalutuskäik loodusesse ei lõpe niisama ,- vaid loodusvaatlusega . Kaasa tuuakse ravimtaimi , mida siis laagri tohtri juhendamisel selekteeritakse

ja kuivatatakse . Rahumiitingul lubasid lapsed , et laagrisuve lõpul apteeki antud

ravimtaimede eest saadud raha kantakse üle rahufondi .

Oleme püüdnud ikka nii talitada , et meist olenevast saaksid lapsed laagris jõukohast rakendust . Ma ei mõtle selle all tavapäraseid töid : korrapidamist ja laagrimajade ümbruse heakorda . See on ju iseenesestmõistetav . Kuigi jah , juhtub sedagi , et mõni õpib alles pioneerilaagris voodit üles tegema või hoiab esimest korda käes harja ja lappi .»

Ilmselt ollakse kõigis pioneerilaagrites nõus sellega , et õpilastes tööharjumuste ja vilumuste kujundamisel on tähtsal kohal

ringide töö .

Lapsed

on agarad

huviringide

töös osalema . Poisse meelitavad

spordiringid .

Ent

kui

vaadata

seda , kui

palju

on

meie pioneerilaagrites võimalusi tegelda käsitööga , poistel meisterdada või tehnilist loomingut arendada , jääb üldpilt üpris kurvaks .

Aga lastele meeldib nokitseda . Mullu üllatas Klooga II pioneerilaagris rohkearvulise osavõtuga käsitööring , kus põhitähelepanu osutati punumistehnika õppimisele — makrameele . Kolme nädala jooksul

oli lastel ette näidata uhkeid vööpaelu ja -taskuid, kaelaehteid ja muid taieseid . Et 160-st lapsest kolmandik just sinna

ringi soovis , näitab punumiskunsti populaarsust , ka poiste hulgas . Ikka tore küll , kui hiljem kodus vanematele või koolikaaslastele võid näidata , mida pioneerilaagris oled õppinud .

Räägib Anna Krõlova : « Meilgi on ülekaalus taidlus- ja spordiringid . Tegutseb veel foto- ja noorte astronoomide

ring . Meisterdamisvõimalused puuduvad , pole kohta , vahendeid ega materjale .

Oleme mõelnud sellelegi , et suuremad tüdrukud võiksid ju kasvõi raudteelaste lasteaedade tarbeks nukkudele kleite õmmelda ja muudki käsitööd teha . Poistele jälle oleks jõukohane

nukumööbli remont

või

uute mänguvahendite

valmistamine

.

Balti Raudtee Eesti Raudteekonna

Tööliste

Ametiühingukomitee

on meid küll tublisti

aidanud , ent ometi sõltub laagris

tööõpetuse ja tehnikaringide

materiaalse

baasi

rajamine

ainult neist .»

Kahtlemata on see nii paljudeski

pioneerilaagrites . NLKP Keskkomitee 1984 . a . aprillipleenumil vastuvõetud otsuses koolireformi kohta rõhutati ,

et ametiühinguorganitel tuleb täiustada pioneerilaagrite , tööja puhkelaagrite ning õpilaste töökoondiste tegevust

Ilmselt tuleks seda silmas pidades ametiühingukomiteedel

juba varakult määrata kindlaks pioneerilaagrite kasvandike suvise töökasvatuse võimalused nii ringide töö korraldamiseks kui ka abitöödeks metsa- ja põllumajanduses . Ainuüksi laagriülemate õlgadele seda organiseerimistööd jätta oleks kurjast .

ÜLO TIKK

Pildil : Nii see makrameepunumine käibki .

TÖNU KALLE foto

Paljud

endised

talukohad

looduskaunites

kohtades

elavad

üle juba ei tea

mitmendat

noorusaega .

Piiri , Annimatsi

, see rida jätkub veel pikalt

j a sinna mahub ka Samblapõllu

. Mererajooni

Laste ja

Noorte Spordikooli suvelaager

Lahemaal

Pärlijõe

ääres võtab

juba 17 . suve vastu noori

sporditippu

pürgijaid . Kunagise

metsatalu

hoonestik

ja

terve rivi kölmekohalisi

puittelke

annavad vahetuse jooksul

peavarju 120 — 130 lapsele ,

hästikorrastatud

parkmets ,

mäekünkad ,

liivakarjäärid

ning jõekaldad sobivad suurepäraselt

jõu- ja vastupidavustreeninguteks

.

Ollakse

sõna

- tõsises

mõttes

metsaasukad ,

lähimad naabnid elavad 4 kilomeetri

kaugusel . Sellegipoolest on Samblapõllu võitnud hea maine laste ja nende vanemate silmis . Kes seal kasvõi ühegi vahetuse veetnud , kipub ikka tagasi . Spordikooli õppealajuhataja Harry Ringi laagriülema staaž on sama pikk kui laagri eksisteerimisaastad . On ka veteraniseisuses kasvandikke . Reet KaasikKrügeri iluvõimlejate rühm , endale head nime teinud diskoneiud , harjutavad ja esinevad peaaegu muutumatus koosseisus lasteaia aastaist alates . Nüüd ollakse abituriendid

, aga ikka Samblapõllule .

leitakse tee

Mererajooni spordikool hoiab meie vabariigi noortespordis juhtpositsiooni mitmel alal , kooli kasvandikud moodustavad koondise tuumiku

Tuletõrjeühingud korraldasid

sel õppeaastal koolinoortele 11 .

tuletõrje joonistuste

võistlused .

Võistu joonistama kutsuti kahes

vanuserühmas :

1 .— 3 . ja

4 — 6 .

klassini .

Kaasa

tegid

46 569 õpilast 22 alg- , 169 8-kl .

ja

154

keskkoolist .

Seega

osales üle

kahe

kolmandiku

koolidest

ja üle

kolmandiku

nende klasside õpilastest .

Rajoonižüriidele saadeti 1980 võistlus joonistust . Vabariiklikku vooru pääses neist 109 .

Meelisteemaks osutus jälle võitlus kahjutulega tuletõrjeauto abil . Häid joonistusi-saa-bus lõppvooru aga hoopis rohkem noortuletõrjujate tegevusest . Pilkuköitvalt olid teostatud ka võistlustööd , mis kujutasid inimeste ja loomade päästmist saagiahnetest leekidest .

iluvõimlemises , jalgrattasõidus , pärast mõõna-aastaid võistlesid medalikohtade pärast nooremad korvpallipoisid . Nende päralt laagri eelmine vahetus oligi . Treenerite Riina Kaasiku , Irje Rebase , Reet Kaasik-Krügeri , Jaanus Küti ja Eedi Juursalu käe all luuakse aluspõhja järgmiseks võistlusperioodiks . Vihm ei sega , ikka kaks korda päevas .

Laagris on esikohal arusaadavalt mäng . Ega korvpalliväljakud ning jalgpalliplats erilist puhkust tunda saagi , sest leidub tõsiseid harjutajaid , kes hoiavad magadeski palli käepärast .

Laagrielu pakub oodatud ja ootamatuid sündmusi , annab võimalusi lastel endil nuputada , ise oma asju korraldada . Keegi ei jää kõrvale rahvastepallitumiirist , maastikumängudest . Tõsisemaks jõuprooviks — ja seda korduvalt — peetäkse ümber laagri jooksu ( 1,8 km ). Meeleldi töötatakse ümbruskonna metsade heakorrastamisel . Aga mets — see on mustikate ja seente paradiis .

Harry Ring võrdleb laagrisuve jäämäega , millest ' suurem osa jääb kõrvalseisjal hoomamata , mida lihtsalt peab tunnetama oma kohalolekuga . Vahetuse jooksul õpib kasvandikke rohkem tundma kui kogu ülejäänud aastaga . Saab ka kolleegide kohta paikapidava arvamuse — kes on kes .

Laager liidab kollektiivi .

JÜRI TUISK

Vabariikliku vooru žürii täheldas , et seekordsed lõppvooru joonistused polnud kunstiliselt kehvemad ' eelmistest . Küll olid aga « alla käinud » katsetused tulekahjuteemal . Kiputakse minetama realiteeditunnet , sest pole vastavaid tuletõrjeteadmisi . Rõõmu tegi hindajaile temaatiline mitmekülgsus noortuletõrjujate tegevusest joonistatud võistlustöödes . Esindatud polnud mitte ainult võistlejad ja õppused , vaid koguni puhkeõhtugi . Auhinnad määrati 12 autorile . Märgiti ära 5 joonistaja tööd .

1 .— 3 . kl .

I — Eveli Vaher ( Orissaare EIK-i 3 . kl ., juhendanud õpetaja Maret Kärner ),

II — Daniel Samosin ( Pärnu 5 . 8-kl . kooli 1 . kl ., juhendanud

Laagriülem Harry Ring võtab aega .

Reet Kaasik-Krüger oma diskotüdrukutega .

JOONISTATI TULETÕRJE-

TEEMAL

õpetaja Ene Voll ) ja Kaila Pitk ( Aruküla 8-kl . kooli 2 . kl ., juhendanud õpetaja Helvi Vilippus ), III — Raul Tõnurist ( Tallinna 44 . kk . 2 . kl ., juhendanud õpetaja Elvi Martin ), Erko Lankots ( Pärnu 9 . 8-kl . kooli 3 . kl .,

juhendanud õpetaja Leili Voll ) ja Carolina Pisk ( Tallinna 20 . kk . 3 . kl ., juhendanud õpetaja Merike Rimm ).

Märgiti ära — Veiko Klassen ( Haapsalu 1 . kk . 1 . kl ., juhendanud õpetaja Vaike Hiie ) ja Merle Tilga ( Tartu 5 . kk . 3 . kl ., juhendanud õpetaja Henn Tüvel ).

4 . -6 . kl .

I — Diana Pastarus ( Räpina kk . 5 . kl ., juhendanud õpetaja Tea Kaiv ),

JAAN TAURINI fotod

II — Rain Pauming ( Tallinna 20 . kk . 5 . kl ., juhendanud õpetaja Merike Rimm ) ja Katrin Taimre ( Räpina kk . 5 . kl ., juhendanud õpetaja Tea Kaiv ), III — Märget Urb ( Kanepi kk . 6 . kl ., juhendanud õpetaja Hele Palksepp ), Katrin Kaur ( Sa-

duküla

8-kl . kooli 5 . kl ., juhendanud õpetaja Hilja Päll ) ja Ülle Punane ( Pärnu 6 . kk . 6 . kl .', juhendanud õpetaja Urve Koka ).

Märgiti

ära

Maie

Ilves

( Tamsalu kk . 6 . kl .,

juhendanud

" õpetaja Vaike

Viileberg ),

Merit Mihkelson

( Pärnu laste

kunstikooli 1 . kursus , juhendanud

õpetaja Leida Lõo ) ja Kül-

• 11 Roio ( Luunja kk . 6 . kl ., juhendanud

õpetaja Ilme Karusaar

).

Seekord olid võistluse edukaimad Räpina keskkooli õpetaja tea Kaivu ja Tallinna 20 . keskkooli õpetaja Merike Rimmi õpilased . Rõhutagem , et õpilaste saavutused on suureks tunnustuseks nende õpetajatelegi .

RALF LINNTAMM , vabariikliku žürii esimees

Tags

Loading...
Page tilePage tilePage tilePage tilePage tilePage tilePage tilePage tilePage tilePage tilePage tilePage tilePage tilePage tilePage tilePage tile
Leht 1
Leht 2