Sirp ja Vasar, Номер 39, 26 Сентябрь 1958

Содержание

Текст

Reedel , 26 . septembril 1^58 . a . STRP JA VASAR Nr . 39 ( 770 ) Yk . 7

Mõtteid

üldlaulupeo

aladel .

Vabaõhulavalt võiks kõlada laulupeol vabaõhu-ooper või oratoorium . Ulatusliku oratooriumi ( kestus vaheaegadega kuni 2 tundi ) ettekanne so­

Laulupeo ajast .

Viimased Nõukogude-aegsed üldlaulupeod on toimunud Eesti NSV aas­

niaorkestri osavõtul tundub olevat

listide , masskooride ja koondsümfootapäeval — 21 . juuli paiku . See aeg

kõige kohasem . See ei vajaks erilist langeb kokku vastavate pidustustega

lavastust ega kostüüme , keerukas liikumine astmelisel laval jääks ära . ka I^tl ja Leedu NSV-s . Kui kahju ,

et oleme lõunanaabritega sünnilt « kolmikud »! Me ei näe ega kuule neid Ja

kutsuda ka külaliskollektiive teistest

Muusikapidustustele tuleks esinema

vastupidi . Ometi oleks kogemuste ja

vabariikidest ja väljastpoolt . kollektiivide vahetamine hädavajalik . Kunstilisest

Viimastest laulupidudest võtsid üliõpilas- Ja keskkoolide koorid osa väga ettevalmistamisest . väikesearvulistena . Need kollektiivid on juuli keskpaigaks juba laial ! sõitnud — praktikale ja puhkusele . Kol-

seks instrueerimiseks on jäänud ainult

Koorijuhtide kaadri ülevabariigilihoosnikud omakorda on juuli keskel

eelolev talv Ja suvi . Siin on suur töö kõige kibedamas töös . Ka neile sobiks

teha ka ülevabariigilisel koorijuhtide kõige paremini juuni !

segakooril . See uuelaadne kollektiiv

Terve 1960 . a . on ju meie vabariigi

vajab täit hoolt ja riiklikku tähelepanu juubeli aasta . Kakskümmend aastat ta­

.

gasi toimunud ajalooliste , sündmuste areng algas töörahva ülestõusuga 21 . juunil . Viigem oma üldlaulupidu selle suurpäeva tähistamisega ühte , nii tähistame väärikalt ka Eesti NSV 20 . aastapäeva .

Lauluvälj ' akust .

Hoogsalt lammutati tänavu suvel vana laululava , alustati ka ulatuslikke mullatöid , kuid siis tekkis seisak . Miks ? Tööde maht on suur , järelejäänud aeg lühike . Vastavad projekteeri-

mis- ja ehitusorganisatsioonid

kiirustagu

: pigem varem kui viimaisel minutil

!

Lauluväljaku

ümber

tuleks

juba

tänavu

sügisel

istutada

hulgaliselt

suuri

puid . Meenutagem

« Estonia »-

esist haljasala ,

kuhu istutati

suured

elujõulised puild ,

nii et see

haljasala

paari aastaga muutus

nagu

ammuolnuks

. Rahvariietest .

Rohkem etnograafiliselt ehtsaid rahvariideid , vähem « aseainet » ja karnevalilikku omaloomingut .

Laulupeoliste majutamisest .

ükski 1960 . a . üldlaulupeost osavõtja ei tohiks jääda lageda taeva alla või vaevelda õlisel klassipõrandal . Koolide ja suuremate ühiskondlikult kasutatavate ruumide varustamine odavahinnaliste küljealustega vajab juba nüüd täit tähelepanu .

Muusikapidustustest .

Juba enne üldlaulupidu tuleks välja kuulutada uute helitööde võistlused .

RAHVUS­ VAHELINE 19- septembril TEADUSLIKU lõpetas Moskvas

K11VO oma töö rahvusvahelise teadusllku kino ühingu 12 . kongress . Kümne päeva jooksul vahetasid 32 Euroopa , Aasia , Ameerika ja Aafrika maa teadusliku kino tegelased töökogemusi .

Ühingusse võeti vastu uuteks liikmeteks Bulgaaria , Guatemala , Rumeenia ja Jaapan . Belgia Kongo , Soome Ja Jugoslaavia hakkasid ühingu korrespondeerivateks liikmeteks .

12 . kongressi täiskogu lahendas palju tähtsaid organisatsioonilisi küsimusi . Rahvusvahelise teadusliku kino ühingu presidendiks valiti tuntud nõukogude režissöör A . Zguridi . Ühingu järgmine kongress toimub tuleval aastal Inglismaal .

Audiplomi said järgmised filmid ;

Vastavad žürlid langetaksid juba aegsasti oma otsused , et uusi helitöid saaks laialdasele avalikkusele üldlaulupeo aega tutvustada . VõlstlHsed võiksid toimuda ka interpreteerlmis-

Eelolevaid rajoonilaulupäevi peaksid külalistena juhatama ka laulupeo üldjuhid . Nii saaks ühtlustada kunstilisi nõudeid Ja tagada suurpeo hoolikamat ettevalmistamist .

Organisatsioonilistest küsimustest .

Kaua räägitakse Eesti NSV kooride liidu ( kooride ühingu ) loomise vajadusest . Nüüd , üldlaulupeo eel , on selline lauljate organiseerumine nii või teisiti hädatarvilik . Kuidas see küsimus ka laheneks , laulupeo büroo peaks viivitamatult tööd alustama . Kollektiivid üle maa tuleb registreerida , varustada nootidega , abistada üksikuid rajoone , kontrollida laulupeo ettevalmistustöid jne .

Informatsioonist ja propagandast .

Kogu üldlaulupeo ettevalmistuskäigust on informatsioon kahjuks ikka veel puudulik . Koosolekuid peetakse peakomisjonis ja alakomisjonides , aga mida otsustati ja mida tehti , sellest kuuleme vähe . Tuleb mõtetevahetuselt Ja arvamustelt asuda tegudele ja sellest üldsust informeerida .

Räägitakse , et olevat alustatud laulupeo fondi kogumist . Rajoonide kultuuriosakonnad teadvat , kui palju igas rajoonis fondi peab laekuma . Aga see on ju üldrahvalik üritus ! Laulupeo heast kordaminekust on huvitatud sajad kollektiivid , kollektiivide juhid , koorilauljad , rahvatantsijad , mängijad — kogu rahvas . Kontserte ja etendusi üldlaulupeo fondi jaoks tuleb laialdaselt propageerida . A . Ratassepp

Inglismaa — « Tõusude vahemikul », Ungari — « Hällid », Itaalia — « Vanemate mured ». Poola — kinožurnaal « Kas teate ?», Nõukogude Liit — « Hääbumisele määratute elu eest », kinožurnaal « Teadus ja tehnika » ( rahvusvahelisele geofüüsika aastale pühendatud ), Tšehhoslovakkia — « Tšehhi beetatron ». Prantsusmaa — « Meresiilid » ja Jaapan — « Mikroobide maa- .' ilm ». Peale nende autasustati viie eri- , diplomiga kõrge režissööri- Ja operaatorlmeisterlikkuse , parima süžee ja silmapaistvate teaduslike ülesvõtete eest Belgia , SDV , Hiina Rahvavabariigi , Hollandi Ja USA filme .

Hollandi filmile « Klaas » ( režissöör B . Hanstra ) määrati eridiplom ja NSV Liidu Kultuuriministeeriumi ning NSV Liidu Kinematograafiatöötajate Ühingu auhind töö poeetilise näitamise , kõrge meisterlikkuse ja kauni vormi eest .

Ema süda “

viisi ioofasi

Igal

rahval on laule , mis nelt erfti

po^ulaarseks on saanud .

Üheks selliseks

on meil < Ema eüda » s

« O ks

p a lg a k e sHn lim a s on ,

ku s v a r ju l tr u u d u s , a rm Ja

6 n n » . . .

Teatavasti on need sõnad loonud Lydia

Koidula , kuna aga viisi looja nimi on

peaaegu unustatud . Sageli jäetakse ta

isegi

mainimata ja nim etatakse

laulu

lihtsalt rahvalikuks .

See on tegelikult

kõige suurem aks tunnustuseks autorile .

< Ema sOdame >

viisi

autor

Robert

Theodor Hansen oli endine Iisaku kös-ter-kooliõpetaja

.

Teda ei

saa võrrelda

nende

vagatsevate

köstripapadega ,

keda

kirjeldatakse

Lutsu

ja Särgava

jutustustes .

Hansen

oli

vabameelne ,

progressiivne tegelane ,

andekas muusikamees

, innukas pedagoog

ja seltskonnategelane

.

Hansen sündis 29 . septembril 1849 . a .

Harjumaal Pahklas möldri pojana . Hariduse

sai ta Tallinnas kreiskoolis . 1868 .

a . valiti ta köstriks Ilsakus , kus töötas

43 aastat . Seal asutas ta kohe laulukoori

. millega võttis osa esim esest

laulupeost

1869 . a . Mõned aastad hiljem asutas

ta pasunakoori .

Polnud ühtki laulupidu

. kus Hansen oma kooridega poleks

esinenud .

Kuidas sattus Hansen < Ema südam e­

le »? See luuletus

ilmus

esm akordselt

1867 . a . « Emajõe

ööbikus ».

C . R . Jakobson

paigutas

sellfe

luuletuse oma

« Kooli lugemise raamatu » teise jakku ,

mille kaudu laul levis peagi üle terve

Eesti . E sim est . korda proovis « Ema südamele

» viisi leida Ado Grenzstein , valides

šoti rahvaviisi ,

mille ta avaldas

oma « Kooli

laulmise

raamatus ».

Viis

ei

levinud

siiski

kuigi

laialdaselt .

1887 . a . ilmus « Laulu ja m ängu lehes »

m eeskoorile

loodud Saebelmanni

viis .

kuid

seegi ei olnud

eriti

menukas .

R . Th . Hanseni viis öll varein loodud ,

kuid polnud

trükis avaldatud .

Kiiresti

levima

hakkas see peamiselt

Iisaku

segakoori kaudu . Hansen ise cli väga

tagasihoidlik mees . Kui

tal

soovitati

laulu trükki anda , ütles ta ;

« Ma olen

selle laulu loonud oma koori jaoks ja

ei Usu , et see võiks laiernaid hulki huvitada

.» Trükis ilmus viis

alles 1890 .

aastal , jällegi K . A .

Hermanni « Laulu

ja mängu lehes ». Populaarseks sai ta

Harjumaa !

1 . laulupeol ,

mis

toimus

Tallinnas Falgi aias 13 . juünil 18Ö6 . a ..

millest Hanseni koorid osa võtsid .

Peale « Ema südame », lõi Hansen veel

terve rea laule *

mis

aga suuremalt

jaolt seisid käsikirjades ja hävisid pärast

tema surma tulekahjus .

Hansen korraldas

lisakus sagedasti

Icontserte oma rohtaias , mille ta ise oli

rajanud . Avar rõdu asendas poodiumi ,

mille

ette

asetati

toolid

kuulajaile .

Pääsm ed maksid 10 , 20 ja 30 kop . ja

rahvast voolas murruna kokku . See oli

tõeline

kunsti

viimine m assidesse .

Sageli

kutsus Hansen lisakusse kontserte

andma tolleaegseid tuntumaid kunstnikke

,

Nii

esinesid

lisakus

lauljad Aino

Tamm ,

Paula

Brehm , orelikunstnikud

Miina Härma ja Voldemar Schüts . Eriti

viim asega oli

Hansenil

tihe side .

Nii

viibis Schüts vahest nädalate viisi lisakus

Hanseni perekonnas külalisena , kus

siis ka palju musitseeriti .

Hansen

asutas Iisaku kõrgem a rahvakooli

.

mis

kandis

kihelkonnakooli

nime . Peab m eeles pidama , et tol ajal

ei

olnud

maal

veel

muid

koole

kui

ainult 3-aastasi valla- või nn . külakoole

. Hansen ehitas koolimaja täiesti omal

algatusel ja omal jõul . Raha kogus ta

osalt annetuste kaudu , osalt kontsertidega

. Nii andis ta oma kooridega kontserte

Narvas .

Sillamäel ,

Merekülas ,

Rakveres ja mujal . Sisuliselt oli

kool

Hanseni

erakool ja selle ülalpidamine

lasus täiesti tema õlul .

õppem aks

oli

odav .

ainult 5

rbl .

poolaastas .

Sellest

saadud rahaga pidi Hansen teise õpetaja

palkama .

Korduvalt

pöördus

ta

selleks tolleaegsete Eestimaa valitsevate

võimude poole palvetega , kuid Ikka

öeldi

ära .

Lõpuks määrati

koolile

ainult

100-rublane toetus aastas . Võimudele

ei meeldinud Hanseni koolitöö . Et

aga kooli otseseks

sulgem iseks

põhjust

polnud , siis tarvitati teist abinõu .

Avati

kaks

ministeeriumikooli

otse

Ii , saku kihelkonnakooli külje

all ;

üks

Tereverre , teine Parskovosse .

Loomulikult

hakkasid õpilased sinna v ' alguma ,

sest õpetus oli seal

tasuta .

Hanseni

kool hakkas kiratsema ja tuli sulgeda .

Hanseni õhutusel

asutati

lisakusse

esim ene

selts — Iisaku

Muusika

ja

Kirjanduse Selts , kus muusika alal töötas

jällegi ta ise . Hansen

võttis

osa

ka uue seltsimaja ehitamisest , mis eksisteerib

praegugi

Iisaku

rahvamaja

nime all .

Hansen

suri Tallinnas

13 .

augustil

1913 . a . Ta põrm maeti ILsaku kalmis

tule .

R , VOORE

lk

jatundjal koguni keelelised väljendusvõimalused . . . 9

Kuidas jõudis siis kohus otsusele , et W ackeri poolt m üüdud tööd olid siiski võltsingud ?

Otsuse põhjendus ütleb : « Kohtu arvates tundub uskum atuna , et rxin Gogh oleks nii pika aja ulatuses , mille jooksul W ackeri pildid pidid m aalitud oletna , loonud 13 röntgenoloogiliste uurim uste kohaselt pintslitõm be ja ülesehituse poolest omavahel niivõrd sarnast ja teistest sama aja töödest niivõrd erinevat lõuendit , ning et need just ühe om aniku kätte koondusid ...» Niisiis antud juhul otsustas loodustea-duslik-tehniline uurimismeetod , mis kohtule objektiivsed ja tõepärased andmed andis .

Kõigest hoolimata näitas W ackeri juhtum , missuguseid komplikatsioone võib kunstivõltsim ise afäär juristidele tuua . Jah . Michelangelo ajastul oli neil kergem Kc . kunstiasjatundjatel oli m u ­ gavam sest nad ei pidanud võltsijaile jahu pidama . Tookord ei võinud nad ka ^ksida

Kuidas on aga . higv kohtu r ': äitega : ffEi ole häid võltsinguid ...»? Kas neid . tõepoolest ei ole ?

iiiilsuse jahil

Hollandi maalija Han ran Meegoren on meeleheitel . Ta neah kriitikuid , kes talle ette heidaimd , et tal polevat isikupärast stiili ja ta toetuvat liiaV . palju iw iadele meistritele . Kuigi tema teostp m üük läheb küllalt edukalt , soovib M fogeren enamat . Ta ihkab avaninnustust ja ihkab nä . ha oma teofipj ‘ 1 väljapanduina muuseumides .

* ■5 ( 7 oled fantaseerija ,}) ütleb selle peale Meegereni naine . < rMis sul puu-

dub ? Mõtle vaid sellele , et üheksa aasta ¿ est , 1913 . a ., pidid sa oma esimese auhinna medali Delftis pandim ajja viima , et pidime joonistusassistendi kasinast 75-kuldnasest palgast ära elama . Nüüd teenid sa Inglismaal ja Rivieras portreede eest 30 000 või 40 000 kuldnat kuus .'»

« Jah ,» vastas kunstnik pilkavalt , « ma maalin peeni lorde ja leedide m uumiaid . Ma portreteerin am eerika miljonäre , kuna nad tunduvad endile salongi seintel rippudes neetult euroopalikena , ja kujutan nende naisi ja tütreid , kes soovivad end lõuendil im ^kaunite ja magusatena näha . M itte just rahuldust pakkuv tegevus kunstnikule !»

■ « tSa oled inimene , kes raha ja seltskonda vajab », ütleb üks tema sõpradest . « Geniaalseks nälgivaks üksiklaseks sa ei kõlba . Sa peaksid oma auahnust taltsutama . See viib sind karile .»

« Olgu ,» lausub Han van Meegeren mõttesse vajunult , « ma maalin edasi Rivieras Kuid ühel päexml , seda ma vannun teile , seisavad kõik need kriitikud m inu jalge ees ja im etlevad m i­ nu teoseid aukartusega !»

Han van Meegeren asub jälle reisima . Inglismaal maalib ta seltskonna koorekihti . Teda hinnatakse , külvatakse üle tellimustega ja m akstakse kõrgeid hindu . .. Šmntushooaegadeks sõidab ta Rivierasse ja portreteerib rikkaid puhkajaid vürstlike honoraride eest . Daamid ja härrad hindavad teda rõõmsa , võluva seltskonnainim e­ sena . Teda kutsutakse õhtutele . Ta kurameerib daamidega , meelitab neid lõuendil , tantsib , flirdib ja joob M u­ retult , lõbusalt eloA } kunstnik Ning keegi ei aima , et maalija ülempelikus . rõõmus meel ja naer on vaid m askiks .

Keegi ei tunne seile armastusväärse välimuse taga peituvat inimest .

Sellal , kui ta portreesid maalib ning poseerivate daamide ja härradega naljatleixUt vestleb , mõtleb ta ikka ja jälle om ^ kavatsustele . « Saatus on m ind petnud , kuid ma tõendan , et m a uusi Frans Haise , Pieter de Hooche ja Vermeere luua . v õ in ...» Ta ei lasku poolikutesse ettevõtetesse , ebakindlatesse kahtlastesse spekulatsioonidesse . Ta loob täiuslikke teoseid , mis teda Hollandi suurimate maalijatega ühele pulgale asetavad ja talle muuseum ide väravad avavad .

Õ htuti kustub tuli tema ateljees hilja . Ta istub m eistrite elulugudesse süvenenult , uurib nende elu , nende töötamisviise ja teoseid . Jan Vermeer van Delft köidab teda eriliselt . See kunstnik on teda am m usest ajast oma erilise geniaalse värvitehnikaga paelunud , millega ta inimesi , pitsinipeldajaid , piimavalajaid , astronoomi või m a­ tem aatikut maalis . N üüd tungib ta süga . yamalt Vermeeri saladusse . Tegeleb värvide segu ja sideainetega . Suure delftlase elu huvitab teda väga . Selles on ajajärk , m is on ajaloo täielikku tumcdusse m ähitud . Keegi ei tea , mida Vermeer van D elft on nendel aastatel te in u d ...

Lõpuks võtab Han van Meegeren pikkade m õtiskluste järel vastu otsuse . Keegi ei tea sellest , isegi m itte tema naine .

1931 . a . alustas ta ettevalm istusi . Aasta pärast lahkub ta Hollandist ja asub oma abikaasaga prantsuse Rivierale . Roquebrune ’ is M entone ’ i juures seab ta endale sisse ateljee . Portreteerimisega kogutud varandus võimaldab talle rahulikku , oma eesmärgi saavutamiseks kohandatud elu . ( Järgneb )

Темы (0)

для добавления ключевых слов необходимо войти.
Плитка страницыПлитка страницыПлитка страницыПлитка страницыПлитка страницыПлитка страницыПлитка страницыПлитка страницыПлитка страницыПлитка страницыПлитка страницыПлитка страницыПлитка страницыПлитка страницы
Leht 8
Leht 6
Leht 7